Happy New Year vanuit Sale, Victoria!!

2 januari 2015 - Sale, Australië

2/1/2015

Koeien koeien en nog eens koeien.. Tegenwoordig zijn we echte koeienboeren!
Twee weken geleden zijn we aangekomen in Sale, Victoria. Wij wonen ongeveer tien kilometer van de stad af, samen met de andere backpackers hebben we een auto. Sale is een ontzettend leuk en gezellig stadje. Je kan hier leuk de kroeg in en elk weekend zijn er races op de racebaan. (honden)

Naast alle gezelligheid zijn we hier natuurlijk gekomen om te werken. Wij werken voor een boer die twee melkveebedrijven heeft, met op elk bedrijf ruim 300 koeien. Henri is op de ene vestiging aan het werk en ik op de andere, af en toe moeten we eens samen werken maar dit komt niet heel veel voor.

Het huis waar wij in wonen delen wij samen met een Duitse jongen, helaas gaat hij volgende week weg. Hiervoor komt weer een Duits stel in de plaats. We hopen dat we hier ook weer leuke huisgenoten aan hebben. We wonen direct naast Henri zijn melkstal, hij vertrekt elke ochtend om 5 uur op de quad om de koeien op te halen. Vervolgens melkt hij samen met nog iemand alle koeien en daarna brengt hij ze weer terug. Tegen half 9 is hij vaak klaar, dan tijd voor het ontbijt. Tegen een uur of 11 beginnen we allebei weer, Henri is hier al echt het mannetje van alles. Als er wat kapot is moet hij het repareren en voor de rest bekijkt die in grote lijnen zelf wat die wil en kan doen. Vandaag is onze vrije dag maar een van de sproeiers is kapot gegaan waardoor die nu toch maar even aan het werk is gegaan. Zijn grootste vriendin hier is genaamd Bella, een hond! Bella gaat overal mee heen, voor op de quad of mee in de auto ze vind alles leuk. Vanmorgen stond ze om zes uur alweer aan onze slaapkamer deur te krabben, ze had helaas niet door dat wij vrij waren.

Het bedrijf waar ik elke dag aan het werk ben is 500 meter verderop, elke ochtend en avond melk ik hier alle koeien samen met nog iemand. S’ochtends na het melken is het tijd voor de kalfjes, leuk werk! Terug rijden naar de andere boerderij, karretje aankoppelen, en dan langs de drie weilanden om de bakken vol te doen met melk. De kalfjes staan gelukkig altijd in hetzelfde weiland. De koeien wisselen elke dag tussen de 30 verschillende weilanden. We hebben een heel schema waar de koeien wanneer horen te zijn, Henri kent het plattegrond al bijna uit zijn hoofd. Als ik opzoek moet naar de koeien gaat het plattegrond mee op de quad. Gelukkig is het gebied heel uitgestrekt hier waardoor je ze meestal wel ergens ziet lopen.

We hebben hier een ontzettend leuke baas en bazin, gezelligheid op en top! Alle gelegenheden die er bedacht kunnen worden om te vieren worden gevierd. Vaak begint het met lekker eten en een biertje, totdat er van kleur veranderd moet worden volgens de baas. Dit betekent dat het bier opgedronken moet worden en dat er dan overgegaan wordt op iets sterkers, meestal whisky. Super gezellig maar soms wel lastig om na twee uurtjes slaap weer in de melkput te staan.

Kerst en oud en nieuw zijn we goed doorgekomen. Voor ons voelde het gewoon als een gezellig weekje, het kerst gevoel was er niet. Kerst met een graad of 25 is toch vreemd.
Vanaf morgen slaat het weer om als het goed is, de voorspellingen gaan richting de 40 graden. Daardoor hebben we er wel weer ineens werk bij. Doordat het zo verschrikkelijk warm wordt moeten we drie keer per dag bij de koeien kijken of alles goed gaat. Maar rondjes rijden op de quad vinden we gelukkig allebei niet erg!

De eerste paar dagen moesten we wel flink wennen hier, het gaat er hier wel heel anders aan toe dan in Nederland. Over het algemeen komen hier geen veeartsen op een bedrijf. Als een koe iets mankeert moeten we haar een paar dagen een paar spuiten geven. Werkt dat dan niet dan krijgt ze de kogel en gaat ze op de brandstapel. Vreemde gewaarwording maar dat is de manier waarop het hier gaat.

De bedoeling is dat we hier tot Juni blijven, wij zien het helemaal zitten! Wij dachten een paar weken geleden in Brisbane dat we ons plekje hadden gevonden. Gelukkig is het weer gelukt, wij hebben weer een thuis gevonden in het verre Ozzie! Dit is het leven wat wij zochten toen we uit Nederland weg gingen en we hebben het gevonden!

Henri & Manon

1. Renate:
    Gelukkig nieuwjaar!

Super dat jullie het zo naar de zin hebben.
    Veel plezier nog verder.

Groetjes Renate
  2. Rianda:
    2 januari 2015
    Wat weer een leuk verhaal. Succes met de warme temperaturen die er aan zitten te komen.
    Wij moeten het hier doen met een paar graden boven nul.
    Jullie zullen je vast wel vermaken tot juni daar, zal binnenkort ff iets leuks dir kant op sturen!

Liefs Rianda
  3. Jessica:
    2 januari 2015
    Hey, wat weer een leuk verhaal! Heel veel plezier en succes de komende tijd!! Dikke knuffel uit Wijster xxxx
  4. Mam:
    2 januari 2015
    fijn te lezen dat het nog steeds goed gaat..wij hebben jullie wel gemist hoor met kerst en oud en nieuw..maar gelukkig hebben we skype en viber..
    nog ff het adres van jullie voor een evt. kaartje
    Manon en Henri
    259 Browns Road
    3851 Fulham
    Victoria/ Australië.
  5. Jenri:
    2 januari 2015
    Hey!! Wat weer een prachtig mooi verhaal!! Helemaal super!! Dikke smok van ons!
  6. Herma en Jan:
    2 januari 2015
    He super leuk jullie zo te volgen. Veel te beleven zo te lezen!
    Gelukkig nieuwjaar en werk ze daar ;-)
  7. Pap:
    2 januari 2015
    schitterend verhaal en mooie foto's. volgens mijn gevoel ben ik te vroeg weg gegaan zo te zien maar ik vind het mooi dat jullie weer een plekkie hebben gevonden. groet Harmjan
  8. Pap:
    2 januari 2015
    samen een gelukkig nieuwjaar ik heb genoten van jullie prachtige verhaal en foto's . veel plezier en werkse we zien uit
    naar jullie volgende verhaal.
    groetjes pappa .
  9. Engelina:
    2 januari 2015
    Happy New Year. Fijn om te lezen dat jullie zo op je plek zijn met wonen en werken. Dat het jullie stekkie maar mag blijven. Veel plezier en tot het volgende verhaal.
    Groetjes Engelina
  10. Wilma beverwijk:
    2 januari 2015
    Gelukkig Nieuwjaar voor jullie beiden!!! Wat een super verhaal en gaaf dat jullie het zo naar de zin hebben,worden dus flinke temperaturen!!!!! succes nog met jullie werk xx
  11. Marjan en twan:
    2 januari 2015
    Mooi om te lezen dat jullie het weer getroffen hebben. Echt iets voor jullie daar op de boerderij! Veel plezier en een goed 2015!
  12. Diane, simone en carlijn:
    3 januari 2015
    Een heel gelukkig en gezond 2015!!! Idd heel apart kerst bij warme temperaturen. Zo ook de foto op de schoot van de kerstman in korte broek!! Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen. Doe de koeien de groeten van ons hihihi.
  13. Lammy, Jan, Jelle-Jan:
    3 januari 2015
    Nog een Gelukkig Nieuwjaar voor beiden!

Goed om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben in Sale.
    Veel plezier en succes met het verbouwen daar!
  14. OPA:
    Nog een Gelukkig nieuw jaar

Wat een mooi verhaal en foto`s en wat hebben jullie het naar je zin
  15. Majo, Rob & Jayden:
    4 januari 2015
    Happy new year!!!!

Wat fijn te lezen dat jullie je zo vermaken!
    Zag dat je moeder jullie adres had neergezet dus nu kan Jayden je (eindelijk) wat toesturen!! Hij heeft al heel wat gemaakt :P
    We missen jullie wel hoor.

Dikke knuffel , ook van sjonnie xxx
  16. Thijs and Jill:
    13 januari 2015
    Hallo Henri en Manon,

Wat leuk dat we jullie reisverslag hebben gevonden, we hoorden van Jason afgelopen weekend dat er Nederlandse backpackers bij hem werken. Wij werken op het melkveebedrijf van Sam en Dale (vrienden van Jason). Het lijkt ons leuk om in contact te komen aangezien we 10 minuten verderop wonen!

Ons telefoonnummer is: 0424902124

Cheers,
    Thijs en Jill
  17. Hennie v d Zijl:
    22 januari 2015
    Leuk verhaal we wensen jullie verder veel succes voor de toekomst .